Sådan opbygger du en SEO-tekst​

Måske er du en af dem, som bruger YOAST og klapper i hænderne, når de små prikker skifter fra rød til grøn? ⁠

Bare rolig! Jeg gør det også!

YOAST er et super godt værktøj, MEN ville det alligevel ikke være rart at have en lidt større forståelse af, hvordan du får de små sataner til at skifte farve?⁠

Lad os prøve at dissekere en SEO-tekst:

Titel⁠

      • Din artikels overskrift som den vises på Google
      • Må max være 60 karakterer langt⁠
      • Skal helst starte med, eller i hvert fald indeholde, dit keyword

Metabeskrivelse⁠

      • Den lille tekstbid under overskriften, som vises på Google. Metabeskrivelsen skal give folk lyst til at klikke og det kan du opfordre til, ved fx at skrive “læs mere”, “klik her for at blive klogere” osv. i slutningen af beskrivelsen.
      • Skal helst være ml. 150-160 karakterer lang (i 2021 – det ændrer sig nemlig indimellem, så det er godt at holde sig opdateret på den nyeste viden. Det kan du fx gøre på www.moz.com)⁠

URL⁠

      • Selve linket, som henviser til din SEO-tekst. Den vil typisk starte med https://www.ditdomæne.dk/ og så fortsætte med tekst, som henviser til indholdet på den specifikke side, fx saadan-opbygger-du-en-seo-tekst⁠
      • Må meget gerne indeholde dit keyword⁠

Overskrift / H1⁠

      • Overskriften i din tekst eller artikel – altså når man har klikket sig ind på artiklen. og er kommet ind på selve teksten.
      • Skal gerne være præcis og klart give indtryk af, hvad teksten handler om. og hvad læseren får ud af at læse teksten

Underoverskrifter / H2⁠

      • Næste niveau af overskrifter i teksten⁠ – altså dine underoverskrifter.
      • Skal gerne indeholde synonymer til dit keyword og adressere relevante spørgsmål læseren kunne have om emnet. Mangler du inspiration eller viden om, hvad din målgruppe interesserer sig for, kan du Google dit emne og scrolle helt ned i bunden af den side, der kommer op på Google. Her finder du nemlig noget, som hedder “relaterede søgninger”, og de kan give dig en ide om, hvad folk har søgt på i relation til dit emne.

Billeder⁠

      • Skal have SEO-optimerede ALT-tags. Alt-tags er en beskrivelse af, hvad der er på billedet. Det kan være nyttigt for synshæmmede, som kan få læst teksten op og finde ud af, hvad der er på billedet. Derudover er det endnu en måde at hjælpe Google med at forstå, hvad din tekst handler om. Et godt Alt-tag beskriver, hvad der er på billedet og indeholder gerne dit keyword (hvis det giver mening for det, der er på billedet).
      • Skal være optimerede, så de ikke gør din side tung⁠

Links⁠

      •  Sørg for at have et par links, som peger andre steder hen på din side. Google er vild med sider, som inspirere folk til at læse mere og klikke sig rundt.⁠
      • Hvis det giver mening bør du også have et par link, som videre peger på andre sider. Det kan fx være for at underbygge en påstand. Husk dog, at du self ikke skal henvise til dine konkurrenter. Det ville være fjollet 🙂
      •  

Vil du vide mere?

Er du interesseret i at vide mere om SEO?  Jeg tilbyder arbejde med SEO på mange forskellige måder. Lad os tage en snak, hvor vi sammen kortlægger dit behov.

Skal vi samarbejde?

Kontakt mig for et skræddersyet tilbud

Sådan! Du er tilmeldt!

Jeg glæder mig til at dele de nyeste opdateringer om Elementor, konkrete tricks til konverteringsoptimering, nyttig viden om branding og meget mere.
– Vi mailes ved!

Indtil da vil jeg invitere dig til at connecte med mig Instagram eller LinkedIn eller gå på opdagelse på min Pinterest.

Test om dit brand står skarpt med

Den Ultimative Brand Tjekliste

Få min mini e-bog med en række enkle tjeklister, som giver dig konkrete tips og inspiration til at forbedre dit brand  – uanset hvor du er på din branding-rejse