6 ting din hjemmeside bør indeholde

Der findes nok ca. lige så mange forskellige typer hjemmesider, som der findes mennesker. Derfor er der heller ikke noget facit for, hvordan en hjemmeside skal se ud.

Men hvad skal en god hjemmeside indeholde?

Jo altså, der er nogle grundlæggende regler, du bør kende, hvis du gerne vil sikre dig, at dine kunder får den optimale brugeroplevelse, når de besøger netop din hjemmeside.

Derfor får du her 6 ting, din hjemmeside bør indeholde.

1. En overskuelig menustruktur

Når man gerne vil have lavet en hjemmeside, er det ofte fordi, man har en masse på hjerte, som man gerne vil vise frem. Hvad end der er tale om en webshop med en masse flotte varerkategorier eller en portfolie, der beskriver og viser dine forskellige ydelser, kan man let blive fristet til, at ville have det hele med.

Når det gælder en hjemmesides menustruktur, er kunsten dog at begrænse sig!

Menuen er nemlig det centrale punkt, hvorfra dine potentielle kunder starter deres navigation rundt på din hjemmeside. Er menustrukturen for overvældende, risikerer man i værste fald, at folk giver op på forhånd og klikker sig videre til en konkurrent.

Den gyldne regel er derfor: max 7 punkter i din hovedmenu og gerne færre.

Jeg plejer selv gerne at lande på 5 eller 6, da det ser flot og ”luftigt” ud.

Har man svært ved at koge sit indhold ned til 5-7 menupunkter, kan man overveje at tage footeren i brug. Det kan du læsere mere om længere nede i dette indlæg.

2. Et brugervenligt design, der stemmer overens med dit brand

En hjemmeside er en vigtig del af det fundament, som dit salg er bygget på. Derfor er det også vigtigt, at optimere hjemmesidens design, så den hjælper dit salg frem for at skade det.

Det kan man gøre ved at skabe et flot og brugervenlig design, der understøtter dit brand:

    • Sørg for at have to forskellige fonte til hhv. overskrifter og brødtekst
    • Begræns mængden af tekst
    • Del din tekst op i mindre bidder og brug gerne gerne punktform
    • Hav et tydeligt logo – gerne i menulinjen
    • Brug dit brands farvepalette til at skabe liv og stemning på siden
    • Skab en interaktivt oplevelse ved at bruge (en tilpas mængde) bevægelige elementer. Det kan fx ting være der forstørres ellers flytter sig lidt, når musen holdes over.

3. Tydelige call to actions

Når en potentiel kunde besøger din hjemmeside, vil du typisk gerne have dem til at udføre en eller anden form for handling.

Det kan være du gerne vil have dem til at købe et produkt, at booke en tid eller at kontakte dig for at indhente et tilbud. Disse ting vil være dit primære mål.

Derfor skal du gøre det let for dem at finde dét de har brug for, ved at lave tydelige call to actions fx:

    • En tydelig knap i menulinjen
    • Flere knapper på forsiden – fx ved siden af tekst eller billeder, der forklarer produktet ellers servicen.
    • En kontaktformular i bunden af siden
    • En chatbot, hvor folk kan tage direkte kontakt

Hvis dine kunder endnu ikke er helt klar til at tage den endelige beslutning, kan dit sekundære mål være at få dem til at holde kontakten med dit brand. Det kan du fx gøre ved at:

    • Opfordre dem til at tilmelde sig dit nyhedbrev via en pop-up og/eller en formular i footeren
    • Opfordre dem til at følge dig på sociale medier via ikoner rundt omkring på siden

4. En funktionel footer

Det kan være fint med med standart footer med teksten ”All rights reserved 2021”, men hvorfor ikke udnytte den ekstra plads i footeren endnu bedre!

Footeren går jo igen på hele din side, og derfor er det også en oplagt mulighed for at få et ekstra budskab ud.

Mange mennesker har desuden en helt indarbejdet fornemmelse af, hvad man normalt kan finde i footeren.

Tænk bare på, hvor du selv går hen, hvis du gerne vil finde oplysninger som fx ”Kontakt” eller ”Find os”, hvis det ikke står i hovedmenuen.

Andre ting du kan bruge din footer til er fx at:

    • Opfordre dine besøgende til at følge dig på sociale medier
    • Hjælpe dine kunder med at finde vej ved hjælp af et Google Map
    • Fortælle kunderne om dine åbningstider
    • Give kunderne mulighed for at læse din privatlivspoltik eller handelsbetingelser

5. Cookie-meddelelser og andre lovpligtige informationer​

Når man spørger sig selv “hvad skal en god hjemmeside indeholde?” er det måske ikke lige privatlivspolitik og cookie-meddelelser, der springer op i ens tanker.

Alligevel siger det næsten sig selv, at din hjemmeside selvfølgelig skal have de forskellige lovpligtige informationer og indhente de nødvendige tilladelser.

De typiske ting du skal være opmærksom på er:

    • Den gode gamle ”Vi bruger cookies”-meddelelse
    • Handelsbetingelser (fx dine regler for levering, returnering, reklamation osv)
    • Privatlivspolitik (information om, hvordan du håndterer folks data)
    • Tilladelse til at sende markedsføringsmateriale fx ved signup til nyhedsbrev.

Ofte kan du finde skabeloner til disse ting online, som du derefter tilpasser med dine egne oplysninger.

6. Tracking

En forudsætning for, at du kan optimere din hjemmeside og brugeroplevelse løbende er: viden!

Viden i form af data om dine brugere og deres adfærd på din side.

Derfor er det altid en god ide at installere tracking på din side fra start.

Der findes flere forskellige løsninger til dette, men den vel nok mest udbredte er Google Analytics. Dog kan det være svært at finde rundt i dataen, hvis man ikke sætter sig grundigt ind i Analytics.

Derfor kan der også være en ide i, at installere andre former for tracking, som fx Jetpack eller Monsterinsights. De fleste alternativer er måske ikke er lige så omfattende (eller gode), som Analytics, men til gengæld kan de være lettere at afkode, hvis man ikke lige har en marketingsuddannelse i rygsækken.

Har du brug for hjælp til at lave en hjemmeside?

Jeg er altid klar på sparring om dit kommende projekt! Kontakt mig og fortæl om din virksomhed, din ide eller dit projekt. Jeg glæder mig til at høre fra dig!

Skal vi samarbejde?

Kontakt mig for et skræddersyet tilbud

Sådan! Du er tilmeldt!

Jeg glæder mig til at dele de nyeste opdateringer om Elementor, konkrete tricks til konverteringsoptimering, nyttig viden om branding og meget mere.
– Vi mailes ved!

Indtil da vil jeg invitere dig til at connecte med mig Instagram eller LinkedIn eller gå på opdagelse på min Pinterest.

Test om dit brand står skarpt med

Den Ultimative Brand Tjekliste

Få min mini e-bog med en række enkle tjeklister, som giver dig konkrete tips og inspiration til at forbedre dit brand  – uanset hvor du er på din branding-rejse