- Hvorfor strategi i branding er altafgørende for din succes!
Når du tænker på branding, hvad dukker så op i dit hoved? Farver, logo, måske en flot hjemmeside? Det er 100% vigtige elementer, men det er bare ikke branding!
Branding er nemlig meget mere end din visuelle identitet. Faktisk ligger den virkelige værdi af branding i det strategiske arbejde, der går forud – og som en dejlig side effect, giver denne proces dig et hav af indsigter, som rækker langt ud over designet.
Her er, hvad du får ud af en stærk brandstrategi – og hvorfor du slet ikke vil undvære en!
1. Ansigt til ansigt med din målgruppe
Det største gennembrud, mange oplever under processen med at lægge en brandstrategi, er at lære deres målgruppe at kende i dybden – og derfor typisk opdage nye eller skjulte sider af disse herlige mennesker!
Viden om din målgruppe handler ikke bare om alder, køn og løse ideer om den livsstil, de fører. En ordentlig målgruppeanalyse kortlægger selvfølgelig disse ting, men bygger langt mere på. Fx deres ønsker, pain points (problematikker, du løser med din service), deres drømme motivation i livet – endda deres tøjstil! Med en strategisk tilgang til branding lærer du præcis, hvad dine kunder leder efter, hvad der driver deres beslutninger, og hvordan dit brand bedst kan tale til dem.
En af de ting, jeg oplever de fleste af mine kunder bliver overrasket over, når vi arbejder strategisk med målgrupper og personaser er fundamentale dele af ens forretning. Det kan fx være man har undervurderet målgruppens købekraft eller interesse for særlige aspekter af din service. Dette åbner op for helt nye måder at målrette dine produkter og din kommunikation på – så du rammer lige der, hvor det faktisk matcher din målgruppe.

2. Afklaring af dit produkt eller service
Når du arbejder strategisk med dit brand, får du typisk helt nye perspektiver på det, du sælger.
Fx opdager mange af mine kunder i løbet af processen, at de enten ikke helt har defineret, hvad deres kerneydelse er, eller at de har for mange forskellige produkter, som forvirrer målgruppen.
Brandingstrategien hjælper dig med at skære ind til benet og præcisere, hvad du tilbyder, og hvordan det er unikt. Det giver ikke kun dine kunder et klarere billede af din virksomhed, men gør det også lettere for dig selv at præsentere og sælge dit produkt eller din service.
3. Nye muligheder for markedsføring
Strategisk branding åbner døre i din markedsføring, du måske ikke vidste eksisterede. Når du har styr på din målgruppe og dit produkt, bliver det meget lettere at spotte de lavest hængende frugter – altså de mest oplagte tangenter, du kan spiller på – i din markedsføring. Måske har du fokuseret på de forkerte kanaler eller overset, hvor dine potentielle kunder faktisk befinder sig.
Et eksempel, jeg ofte støder på hos nye kunder, er ønsket om at fokusere meget på SEO. De har en fornemmelse af, at alle taler om SEO og at det derfor nærmest er en obligatorisk ting at bruge meget energi på i deres markedsføring. Tag ikke fejl – jeg er selvfølgelig fan af at SEO-optimere og har også altid grundlæggende SEO-optimering med som en absolut standard, når jeg designer hjemmesider.
Men SEO er måske ikke altid den lavest hængende frugt! Faktisk er SEO nærmere en langsigtet strategi, og hvis du ikke har en strategi, som tager højde for din målgruppe, branche m.m. (altså en brandstrategi), kan du ende med at bruge tid og penge på noget, der ikke giver de mest umiddelbare gevinster.
Med en stærk brandingstrategi får du viden og indsigt, der gør det klart, hvilke kanaler og platforme din målgruppe er på, og hvordan du bedst når dem. Dette gør det muligt at træffe mere målrettede beslutninger om din markedsføring og fokusere på det, der skaber de mest effektive resultater og værdi for din virksomhed.
4. Forbedret kommunikation og klarhed
En anden stor fordel ved at have en klar brandstrategi er, at det hjælper dig med at finde en unik stemme i markedet.
Din kommunikation bliver langt mere målrettet og klar, når du ved, hvem du taler til, og hvad du skal sige for at skabe genklang hos din målgruppe.
Når din kommunikation er skarp, vil dine kunder opleve dit brand som både professionelt og troværdigt, men også som unikt og relaterbart, fordi du har en klar personlighed og karakter (som dine konkurrenter ikke har fordi: du er dig!)
Klarheden i dit budskab gør det nemmere for dine kunder at forstå, hvem du er, og hvorfor de skal vælge dig – og det øger chancen for, at de får lyst til at engagere sig.
5. Optimering af din måde at sælge på
Når du har en gennemarbejdet brandstrategi, vil du også opdage, at din salgsproces bliver mere strømlinet. Med en klar forståelse af, hvad dine kunder har brug for, og hvordan du bedst præsenterer dit produkt eller din service, kan du skabe en mere personlig og effektiv salgsstrategi.
Brandstrategien giver dig indblik, som kan vise dig, hvor du med fordel kan justere i din måde at sælge på, så det føles mere naturlig for både dig og dine kunder. Du vil opleve, at det bliver lettere at sælge, fordi dit brand og din kommunikation allerede har gjort en stor del af arbejdet for dig.


7. Et visuelt udtryk, der er med til at sælge på autopilot
Når din strategi er på plads, er næste skridt at skabe en visuel identitet, der arbejder for dig døgnet rundt – uden du behøver løfte en finger. Ved at udvælge farver, skrifttyper, grafisk stil og visuel tone baseret på din strategi, sikrer du, at dit brand kommunikerer direkte til din målgruppe og afspejler dine værdier – helt automatisk.
Med et strategisk funderet visuelt udtryk forstår dine kunder præcis, hvem du er, hvad du står for, og hvorfor de skal vælge dig, allerede ved første øjekast. Det skaber en stærk sammenhæng, der gør dit brand både genkendeligt og troværdigt, og som i sidste ende hjælper med at sælge dine produkter eller ydelser, selv når du ikke selv er til stede.
Det, du får ud af en brandstrategi, er meget mere end du tror
En stærk brandstrategi handler om meget mere end bare at vælge de rigtige farver og skrifttyper. Den hjælper dig med at forstå din forretning og din målgruppe bedre, skabe en klar og effektiv kommunikation, opdage nye markedsføringsmuligheder og optimere din salgsstrategi.
Kort sagt: En strategisk tilgang til branding kan være en gamechanger for din virksomhed og åbne op for indsigter og muligheder, du måske aldrig havde overvejet før. Er du klar til at opdage, hvad din brandingstrategi kan gøre for dig?
Lad os tage en snak, og finde ud af, hvordan vi kan skabe en brandstrategi, der styrker din vækst!
Er du klar til at styrke dit brand med en stærk brand strategi?
Book en uforpligtende samtale og lad os tage en snak om, hvordan du kan få en stærk strategi, der giver klarhed og retning for din virksomhed.