De 5 mest almindelige fejl
der koster dig kunder på din hjemmeside
Og hvordan du fikser dem!
Når din hjemmeside ikke rammer plet, er det ofte ikke kun et spørgsmål om teknik, men om manglende forståelse for, hvad der virkelig ræsonnere med din målgruppe.
Her er fem klassiske fejl, som kan få dine besøgende til at forlade din side – og råd til, hvordan du kan vende skuden.
De vigtigste takeaways:
Når din hjemmeside ikke rammer plet, er det ofte ikke kun et spørgsmål om teknik, men om manglende forståelse for, hvad der virkelig resonnerer med din målgruppe.
Her er fem klassiske fejl, som kan få dine besøgende til at forlade din side – og råd til, hvordan du kan vende skuden.
-
1. Siden handler ikke om målgruppen (men om dig selv)
Vend fokus fra dig selv til dine kunder og tilpas indholdet, så det tager ind i det, der er vigtigt for dem.
-
2. Designet arbejder ikke for dig (måske nærmere imod dig)
Brug designpricipper som whitespace, farvepsykologi og hieraki og sørg for at guide den besøgende opmærksomhed.
-
3. Din copy (tekst) understreger ikke værdi
Kortlæg din målgruppes pain points, typiske spørgsmål og indvendinger og adresser dem i din copy.
-
4. siden fungerer ikke på mobil og tablet
Rediger særskilt til mobil og tablet for at skabe den bedste brugeroplevelse på alle platforme.
-
5. Siden mangler struktur
Tænk i enkel og overskuelig navigation, som giver mening for brugeren på det stadie de er i, på deres kunderejse.
01.
Siden handler ikke om målgruppen (men om dig selv)
-
Fejl
Du er 100% fed! Det er jeg helt sikker på, og det er din målgruppe helt sikkert også... men lige netop på din hjemmeside, bør det være din målgruppe, der er helten!
-
Fix:
Vend fokus fra dig selv til dine kunder. Start med at tilpasse indholdet, så det direkte adresserer og løser dine kunders problemer eller behov. Tal ind i deres pain points og indvendinger og Integrer kundehistorier, testimonials og case studies, der viser, hvordan du har gjort en forskel for lignende klienter.
02.
Designet arbejder ikke for dig (måske nærmere imod dig)
-
Fejl
Design = psykologi! Og hvis designet på din hjemmeside ikke spiller, så kan du være sikker på, at du ikke få maximalt ud af den trafik, du måske bruger hårdtjente marketingskroner på. Dårlig design går ud over din troværdighed og kan i værste fald skade din målgruppes opfattelse af din virksomhed.
-
Fix:
Brug de klassiske designprincipper til at skabe et flot design. Tænk fx i at lave meget white space mellem dine sektioner, at bygge teksten op, så den er let at læse og sæt dine forskellige elementer op, så den besøgendes opmærksomhed guides derhen, hvor du gerne vil have dem til at være ekstra opmærksom.
Din hjemmeside er en af de billigste og mest effektive steder at sætte ind, når du gerne vil vækste
Få et tilbud på en hjemmeside, som arbejder for dig 24/7
Priser fra 11.999 kr.
Kun 3 1 plads ledig
Opstart i januar 2025
03.
Din copy (tekst) understreger ikke din værdi
-
Fejl
Din copy (altså teksten på din hjemmeside) tager ikke højde for målgruppen og er dermed ikke med til at understrege din værdi.
-
Fix:
Tænk over målgruppens pain points (de problemer, du løser med din virksomhed), deres typiske tvivl og spørgsmål og deres indvendinger (grunde til ikke at købe hos dig). Skriv så sektioner med "Er det her dig", eller "Kunne du tænke dig:" efterfulgt af tre bullits, der taler ind i det, der er relevant for din målgruppe.
04.
Siden fungerer ikke på mobil og tablet
-
Fejl
Din hjemmeside ligner en drøm på en almindelig computerskærm, men kigger man på mobilen 🫣... så sidder alting skævt, ting stikker ud af skærmen, der er knapper, man ikke kan trykke på eller siden hopper alt for hurtigt, når man prøver at scrolle.
-
Fix:
De fleste nyere hjemmeside-byggere giver dig mulighed for at tilpasse designet særligt til forskellige skræmtyper. Sørg derfor for at have din mobil og tablet liggende, når du redigerer din hjemmeside og tjek det hele igennem på hver skærm.
05.
Siden mangler struktur og guider ikke brugeren
-
Fejl
Tænker målgruppen BIG FAT SUUUUK når de lander på din hjemmeside? Hvis din primære menu ikke er tydelig eller der ikke er et klar og tydeligt forløb for brugerens rejse gennem din side (som gerne skulle ende ved "Køb"), ja forvirrer du din målgruppe og det gør det alså mindre sandsynligt, at de vælger at tage handling.
-
Fix:
Hop et smut ind i hjernen på min målgruppe. Hvor har de mødt dig første gang? Okay på Instagram. Så er hjemmesiden nok 2. stop. Hvad har de brug for, for at beslutte sig for at tage kontakt til dig, på dette stadie af brugerrejsen. Strukturer siden, så den giver mening for netop din målgruppe og gør det let for dem at navigere.
Har du ikke styr på dit brand?
Så start der
Hvis du ikke allerede har styr på din virksomheds branding, så er det første skridt. En stærk brandingstrategi hjælper med at sikre, at din hjemmeside ikke bare ser godt ud, men også taler til dine kunder på den rigtige måde.
Uden en klar brandingstrategi risikerer du, at hjemmesiden virker rodet og uprofessionel.
Husk at:
-
God branding skaber genkendelse:
En tydelig visuel identitet hjælper dine kunder med at genkende din virksomhed, uanset hvor de møder dig online.
-
Branding styrer hjemmesidens udtryk:
Når dit brand er på plads, kan designet af hjemmesiden følge naturligt efter og sikre, at alt hænger sammen.
-
Effektiv branding øger troværdighed og understøtter dit salg:
Kunderne vil føle sig mere trygge ved at handle med en virksomhed, der ser professionel og sammenhængende ud.
Jeg har bl.a. hjulpet mine kunder med at:
Få en fuldt booket kalender på under en måned efter lancering
Skrue helt ned for markedsføringen pga stærkt øget kundetilgang
Gå fra tvivl og usikkerhed til at føle selvtillid og styrke
Få 3 workshops i kalenderen inden for den allerførste måned
Branding & hjemmeside
Et forløb sammensat til selvstændige & virksomheder, der gerne vil:
- Lancer eller rebrande din virksomhed med selvtillid
- Have en brugervenlig og salgsoptimeret hjemmeside
- Stå stærkt med en helt unik visuel identitet
- Have retning og klarhed med en brandingstrategi
- Have et solidt brand, din drømmekunde forstår